Lagar & Regler För Affiliates Inom Casino Utan Svensk Licens

Spelmarknaden och affärsverksamheten kring Casino utan svensk licens är enorm. Det finns således väldigt mycket pengar att ta del av inom branschen, särskilt på nätet. Detta har lett till att ett eget ekonomiskt ekosystem har uppstått kring industrin online. Till detta tillhör Casino affiliates, vilka fungerar som en typ av reklambyrå för spelsajter. I den här artikeln skall vi titta på de regler som gäller för Casino affiliates och Casino utan licens.

Vad är casino affiliates?

Innan vi kan gå ta upp de lagar och regelverk som finns för casino affiliates, måste vi först gå igenom vad begreppet betyder. Ett företag som fungerar som en casino affiliate har som arbetsuppdrag att marknadsföra spelsajter på nätet. Detta sker bland annat genom en kontinuerlig lansering av olika reklamkampanjer. Kampanjerna kan bland annat bestå av publiceringen av förmånliga texter och artiklar, där man hänvisar till en viss spelsajt eller casino utan svensk licens.

Pengarna tjänas av företaget efter att en konsumentkedja har ägts rum. Den kan se ut på olika sätt dock är det vanligt med följande formel:

  1. En person läser om en spelsajt i en artikel publicerad av en casino affiliate.
  2. Personen i fråga klickar på den länk som leder till spelsajten i artikeln och förs följaktligen dit.
  3. Om personen därefter väljer att bli kund på spelsajten, kommer den casino affiliate som lade upp artikeln med den klickade länken att tilldelas en provision.

Med den här verksamheten tillkommer det även särskilda regler som måste följas. De flesta av dessa är bundna till den allmänna lagföringen kring marknadsföring i Sverige. Här nedan kommer du nu kunna läsa vidare om vilka lagar som måste följas för att en casino affiliate skall driva en legitim verksamhet.

Lagarna och regler som styr reklam för casinon utan svensk licens

Om man förstår sig på svensk lagföring för reklam, kommer man även ha en god inblick i vad som förväntas av casino affiliates. Det är inte mycket som skiljer, förutom vissa bitar som specifikt behandlar spelverksamheter. Således behöver man ändå vara lite insatt.

En sak som är viktig att tänka på när det gäller spel om pengar i Sverige är åldersgränsen. Det här är möjligen den viktigaste aspekten. En casino affiliate måste därmed uppmärksamma läsaren om följande: en länk som leder till en spelsajt kommer med ett ålderskrav för användaren på 18 år eller över.

Det är även viktigt att länken eller dess sammanhang inte riktar sig till personer under 18 år. Det får således inte vara en tillhörande text som på något vis kan uppfattas som uppmanande för minderåriga att börja spela.

Underrättande om reklam

En annan aspekt av reklam kring casinon är information om att läsaren just tar del av reklam. Det här är särskilt viktigt för casino affiliates som arbetar med casino utan svensk licens. Besökarna på en affiliate-sajt måste alltså bli uppmärksammade på att de tar del av marknadsföring när de vistas på sidan. Det här är ett krav som gäller svepande för i stort sett all reklam i Sverige.

Dock hålls det extra hårt när det just kommer till spelbranschen, vars produkter anses vara särskilt beroendeframkallande. Sedan 2019 har den svenska staten arbetat med spelprevention genom sin lagföring. Det betyder att både licensierade spelsajter som casino utan licens är betraktat som något farligt och potentiellt skadligt för samhället.

Som resultat, har inte bara den svenska spelmarknaden stramats åt rejält. Även reklamföringen kring spel om pengar är mer strikt än tidigare. Således kommer man som casinosajtsoperatör eller casino affiliate inte undan med marknadsföringen i dagens klimat.

Måttfullhet i reklamen

Ännu en aspekt av reklamföringen för casino utan svensk licens är lagen om måttfullhet. Den här hänvisar till mängder av olika regler och stadgar, vilka styr över hur själva reklaminnehållet skall vara utformar. Bland annat får reklam för spelverksamheter inte vara överdriven på något sätt.

Den får helt enkelt inte innehålla löften om vinster eller symbolisering av rikedomar som kunden kan förvänta sig. Det svenska uttrycket ”lagom” kommer väl till pass när man skall beskriva den här aspekten av reklam för casinon.

Reklamen i de traditionella medierna går att kontrollera relativt enkelt, medan reklamen som finns på nätet är desto svårare. Staten har försökt att sätta press på internetleverantörer där utländska casinon finns upplagda för att få bukt med problemet.

Bonusregler

Det finns även särskilda regler för hur bonuserbjudanden skall skildras i reklamen för casino utan svensk licens. Lagen säger idag att spelsajter enbart får erbjuda ett bonustillfälle för sina kunder, vilket oftast infaller i samband med den första insättningen.

Det här är information som måste vara med när man marknadsför ett casino i Sverige och för svenskar. Även information om bonusen såsom hur mycket man kan förvänta sig i kundförmåner måste stå med.

Även den här delen av reklamen får inte överdrivas, utan måste vara klarlagd och förståelig för läsaren av texten. Ansvaret för att detta följs ligger först och främst på casino affiliates. Dock kan även spelsajter hamna i trubbel om de givit instruktioner för reklamen som strider mot svensk lagföring.

Får inte riktas mot användare av Spelpaus

Sist men inte minst får man heller inte rikta sin reklam mot de som använt sig av Spelpaus. Det här är en funktion som introducerades i samband med den nya spellagen i Sverige. Spelpaus tillåter aktiva casinokunder en möjlighet till att själva stänga av sig från licensierat spel i landet.

Således är staten extra måna om att begränsa influensen av casino utan svensk licens på dessa personer. Det tillåts därmed inte någon typ av reklam som på ett eller annat vis hänvisar till spelsajter som en lösning på en Spelpaus-avstängning. Det är heller inte tillåtet att ge instruktioner på hur personer kan kringgå Spelpaus.